37. Inspelen op een veranderend winkellandschap

(gereed 2021)

Bijgewerkt op 26 januari 2021

We zien dat met name de modische winkels gericht op recreatief winkelen hard getroffen zijn en lijden onder de toename van internetaankopen. Deze trend was al gaande, maar wordt versneld door het coronavirus. De modische winkels domineren momenteel sterk onze binnenstad. Met minder bezoekers en een hogere lastendruk in met name de grote winkelstraten in de binnensteden, zoals de binnenstad van Groningen, is de verwachting dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen zal toenemen, met leegstand tot gevolg. Dit zal in eerste instantie ondernemers en winkelgebieden raken die het vóór de coronacrisis al moeilijk hadden. De leegstand in de binnenstad (op basis van het aantal verkooppunten) was op 25 november 2020: 6,2 procent. 

Om actief te kunnen blijven inspelen op trends en ontwikkelingen, blijft de gemeente nauw samenwerken met de Groninger City Club (GCC) aan een aantrekkelijk en vitaal binnenstedelijk winkelgebied. Het gaat dan onder andere over de vergroening van de binnenstad, het verhogen van de gastvrijheid en het ‘corona-proof’ ondernemen en organiseren van evenementen. In lijn daarmee ontwikkelt de gemeente in 2021 ook nieuw geïntegreerd beleid voor detailhandel en horeca. 

37. Inspelen op een veranderend winkellandschap

Kaart

Op de kaart worden de punten aangegeven die voor dit project van toepassing zijn.

Bijlagen 37. Inspelen op een veranderend winkellandschap

Ik heb een vraag

Heeft u een vraag over dit project, dan kunt u deze hieronder stellen. Wij zullen uw vraag zo spoedig mogelijk beantwoorden.