Verkeerslichten bij de Westerhaven: hoe ze werken
Bij de Westerhaven staan op het kruispunt van de centrumhalte verkeerslichten (VRI’s). Op zich niets bijzonders. Maar deze verkeerslichten zien er wat anders uit dan we in Groningen op de meeste plaatsen gewend zijn. En ze werken ook anders. De verkeerslichten bij de Westerhaven zijn namelijk in een normale situatie gedoofd en gaan alleen in werking als een bus het kruispunt nadert. Auto’s, fietsers én voetgangers die het gebied binnenkomen hebben hier mee te maken. Maar hoe werkt het nu precies?
Verkeerslichten voor auto’s en fietsers
Het verkeerslicht voor auto’s en fietsers op de parallelrijbaan heeft twee kleuren (rood – oranje) in plaats van de gebruikelijke drie (rood – oranje – groen). Deze VRI regelt enkel de kruising tussen het verkeer op de parallelrijbaan en de busbaan. Wanneer de lichten gedoofd zijn, gelden de normale voorrangsregels. Op het moment dat de lichten branden, en er dus verkeer op de busbaan nadert, dient het verkeer te stoppen voor de bus.
Verkeerslichten voor voetgangers
Vlak voor de voetgangersoversteekplaatsen over de busbaan staan niet de gebruikelijke voetgangerslichten (rood – groen), maar waarschuwingslichten (oranje). Ook hier zijn de lichten het grootste gedeelte van de tijd gedoofd. Zodra er een bus nadert gaan de lichten branden (oranje knipperen) waarmee voetgangers worden gewaarschuwd voor de naderende bus. De voetganger moet dan al het kruisende verkeer, waaronder het afslaande verkeer voor laten gaan. Voordeel van de waarschuwingslichten is ook hier dat alleen als het nodig is de verkeerslichten in werking treden.
Deze bijzondere situatie met verkeerslichten komt in Groningen behalve bij de Westerhaven ook op enkele andere plekken voor: bij de Kapteynbrug en bij het Hoendiep (vlakbij de meubelboulevard). In steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is deze situatie gebruikelijker.