5. Herinrichting Astraat

(gereed 2018)

De route Astraat/Brugstraat verbindt het winkelgebied Westerhaven, de parkeergarage en de nieuwe bushalte Westerhaven met het hart van de binnenstad. Voor deze straten is een concept-inrichtingsplan gemaakt waar voetgangers  en fietsers  centraal staan. Op 3 mei 2017 wordt dit plan gepresenteerd tijdens een Binnenstadcafé. De bussen gaan vanaf september 2017 een andere route rijden. In dit ontwerp is ook plek voor bevoorradingsverkeer, bestemmings(auto)verkeer en taxi’s. Toegankelijkheid en bereikbaarheid voor iedereen is een vereiste. Daarnaast komt er ruimte zijn voor terrassen, verblijfsgebied, fietsparkeren en bevoorradingsplekken. Ook is goed gekeken naar de overgang van de nieuwe centrumbushalte naar de Astraat.

Herinrichting Astraat, Brugstraat, Munnekeholm from Gemeente Groningen on Vimeo.

 

oude situatie

nieuwe situatie

‘De afbeelding rechts geeft een impressiebeeld. Dit kan afwijken van het uiteindelijk ontwerp.’

Kaart

Op de kaart worden de punten aangegeven die voor dit project van toepassing zijn.

Tijdlijn

Hieronder ziet u een tijdlijn waarbij per datum de actie wordt uitgelegd.

  • Juni 2016

    Besluit gemeenteraad inrichtingsplan busroute binnenstad west

  • November 2016

    Besluit college definitief ontwerp busroute binnenstad west

  • Najaar 2016

    Binnenstadcafé over inrichting Astraat/Brugstraat/Munnekeholm

  • Verwacht april 2017

    Besluit college inrichtingsplan Astraat/Brugstraat/Munnekeholm

  • Voorjaar 2017

    Besluit gemeenteraad inrichtingsplan Astraat/Brugstraat/Munnekeholm

  • Voorjaar 2017

    Inspraaktraject wijziging busdienstregeling

  • Voorjaar 2017

    Start werkzaamheden busroute binnenstad west

  • Augustus 2017

    Besluit college definitief ontwerp Astraat

  • Sep 2017

    Bussen en overige verkeer gaan nieuwe route rijden.

  • Oktober 2017

    Start werkzaamheden nieuwe inrichting Astraat tot aan de ABrug

Veel gestelde vragen

  • Wat verandert in het gebied?

    Fase 1: nieuwe busroute

    – aanleg centrumbushalte West (hoek Aweg/Westerhaven)
    – busroute langs Westerhaven
    – parallelweg langs Westerhaven in zuidelijke richting voor auto en fiets
    – nieuwe indeling kruispunt Eendrachtsbrug
    – snellere doorstroming verkeer
    – aanpassen bocht Abel Tasmanplein
    – vrije busbaan Emmabrug

    Fase 2: aanpassing Astraat/Brugstraat/Munnekeholm

    -voor de Brugstraat Munnekeholm is een voorlopig ontwerp vastgesteld.

    -voor de Astraat is inmiddels een definitief ontwerp vastgesteld.

    – zie de downloads bijlagen bij 5 voor de inhoud van deze plannen.

  • Wat betekent dat voor de auto?

    Autoverkeer vanaf de Eeldersingel richting Westerhaven zal straks via Eendrachtskade en Hoendiepskade gaan. De kruising Eendrachtsbrug wordt overzichtelijker. Dit gebeurt door het aantal (afslaande) bewegingen op deze kruising te verminderen. Dat heeft een gunstig effect op de doorstroming voor bus én auto.

    Autoverkeer in zuidelijke richting (ook naar parkeergarage Westerhaven) gaat vanuit noordelijke richting via de parallelweg Westerhaven naast de busbaan.

    De entree van de parkeergarage is vanaf de parallelweg, dus vanuit noordzijde Westerhaven.

    Uitgaand verkeer uit de parkeergarage gaat linksaf richting Eendrachtskade noordzijde.

    Fietsers richting zuid rijden met de auto op de parallelweg Westerhaven. Fietsers richting noord hebben een aparte fietsstrook.

    Langs de parallelweg vindt laden en lossen plaats en is ruimte voor gehandicaptenparkeren en fietsparkeren.

  • Wat is de nieuwe busroute?

    De nieuwe busroute is langs de Westerhaven-Eeldersingel-Zuiderdiep-Hoofdstation. Daardoor krijgen voetgangers en fietsers meer ruimte in de Astraat/Brugstraat/Munnekeholm. De Westerhaven krijgt een vrije busbaan. De bussen rijden straks vanaf de Westersingel of Hoendiepskade via de nieuwe Centrumhalte West naar de Westerhaven. Via de Eeldersingel, Emmabrug en Stationsweg gaan ze weer via het Gedempte Zuiderdiep en de Herebrug naar het busstation.

    De Westerhaven en het Gedempte Zuiderdiep worden de belangrijkste westelijke haltes voor busreizigers

  • De bus rijdt niet meer de oude binnenstadsroute, ik ben slecht ter been, hoe kom ik daar?

    Vanaf zondag 3 september 2016 rijden de OV-bussen niet meer in de Astraat, Brugstraat en Munnekeholm. Is het overbruggen van de afstand naar hartje stad voor u daardoor minder eenvoudig? Neem dan de Pendelbus Binnenstad. Hij rijdt vanaf 3 september tussen de Westerhaven, het Akerkhof en het Zuiderdiep heen en weer, eerst als proef voor een jaar. De Pendelbus Binnenstad rijdt overdag om de tien minuten. Een ritje kost € 0,50. Voor houders van een WMO- of Stadjerspas is het gratis.

    Lees meer op de projectpagina Pendelbus Binnenstad.

  • Waarom zijn de veranderingen nodig?

    Het wordt steeds drukker in de van oudsher middeleeuwse binnenstad. We willen daarom de komende jaren slimmer met de beschikbare ruimte om gaan. Het centrum moet een gebied blijven waar het goed toeven is. Daarom krijgen voetgangers en fietsers méér ruimte. Om die reden gaan we verschillende straten en pleinen herinrichten: het voetgangersgebied wordt zo’n 20 % groter. En daarom maken we de keuze om de bus via andere rou­tes – niet meer door de Astraat/Brugstraat/Munnekeholm – te laten rijden.

Ik heb een vraag

Heeft u vraag over dit project, dan kunt u deze hieronder stellen. Wij zullen uw vraag z.s.m. beantwoorden.