Bijgewerkt op 7 april 2022
Verbeteren aanlooproute vanaf Hoofdstation
Door de ontwikkeling van het Stationsgebied wordt het historische hoofdgebouw weer de centrale toegang naar de treinen. De herinrichting van het voorplein en het verbeteren van de looproute van het stationsgebouw naar de Werkmanbrug, maakt deel uit van het project Groningen Spoorzone. Een verbeterde route versterkt de relatie met de binnenstad. Tussen het Hoofdstation en de binnenstad is de directe route, met daarin gelegen de Werkmanbrug en de drukke Stationsweg, niet optimaal voor gezamenlijk gebruik door voetgangers en fietsers. Om het Hoofdstation en de binnenstad meer met elkaar te verbinden, verbeteren we de route en willen we het fietsverkeer meer ontvlechten van de voetgangersstroom. Pas als het busstation is verplaatst naar de zuidzijde (2023), is de fysieke ruimte beschikbaar om het voorplein van het station opnieuw in te richten en het vervolg van de route te optimaliseren.
Verbeteren aanlooproute vanaf Sontplein
De getroffen maatregelen moeten leiden tot een betere aansluiting tussen het gebied bij het Damsterdiep, Sontplein/IKEA en het stadshart (via Steentilstraat/Oosterstraat). De schakelpunten op deze route worden stuk voor stuk aangepakt. Hierbij gaat het om:
- Het verkeersknelpunt bij het Schuitendiep/ Steentilbrug;
- De aanleg van de nieuwe brug bij het Kattendiep;
- De herinrichting van de looproute Oosterkade
Bijbehorend: een nieuwe fiets-/ voetgangersbrug over het Eemskanaal in samenhang met ontwikkeling Stadshavens.
Verbeteren aanlooproute vanaf P-garage Boterdiep
Met het realiseren van de derde (zuidelijke) uitgang van de Boterdiepgarage en de aanpak van het Boterdiep en de Korenstraat in 2016, is het logische begin van de aanlooproute naar de binnenstad gemaakt. We stellen een visie op voor de aansluiting van deze aanlooproute met de binnenstad rondom de Ebbingebrug als onderdeel van het project Dudok aan het Diep.