Kwinkenplein, Kreupelstraat, Sint Walburgstraat en Kattenhage
Na de herinrichting van de Grote Markt worden ook het Kwinkenplein, de Kreupelstraat, Sint Walburgstraat en Kattenhage aangepakt. Doordat de bussen hier niet meer rijden, is het mogelijk om de straten opnieuw in te richten. Met meer ruimte voor fietsers en voetgangers en volop kansen voor groen. Tegelijkertijd is er - ook in de nieuwe situatie - ruimte nodig om te (fiets)parkeren, voor parkeerplaatsen voor gehandicapten en voor taxi- en logistiek verkeer.
Voorlopig Ontwerp
In het voorjaar van 2024 is er een Voorlopig Ontwerp gemaakt voor de herinrichting van het gebied. Tijdens een informatiebijeenkomst konden bewoners en ondernemers op dit Voorlopig Ontwerp reageren. Op basis van de reacties is er een volgende versie van het ontwerp gemaakt. Waar mogelijk zijn de reacties op het Voorlopig Ontwerp verwerkt in een nieuwe versie van het ontwerp.
Kwinkenplein
- Het Kwinkenplein is een belangrijk onderdeel in de fietsroute van oost naar west (en andersom) in de binnenstad. De nieuwe inrichting is daarom meer gericht op fietsers en voetgangers, auto's zijn te gast en passen hun snelheid aan.
- Het asfalt wordt vervangen door de gele stenen en wordt gelijkvloers. Er zijn dus geen verhoogde stoepen.
- Fietsverkeer vindt plaats in twee richtingen. De route van de Oude Ebbingestraat naar de Kreupelstraat gaat via de zuidkant van het Kwinkenplein en de route vanaf de Kreupelstraat naar de Oude Ebbingestraat gaat langs de noordkant. Hetzelfde geldt voor logistiek verkeer. Overig gemotoriseerd verkeer kan alleen langs de zuidkant over het Kwinkenplein (eenrichting).
- De routes worden van elkaar gescheiden door een groene middenstrook met zo'n vier tot zes bomen.
- Aan de zuidzijde van het Kwinkenplein wordt rekening gehouden met een taxistandplaats voor overdag en 's avonds (tussen 06.00 en 23.00 uur).
- Aan de noordkant komt een parkeervak voor scooters. Deze is kleiner dan het vak dat momenteel op het Kwinkenplein ligt. Er komen namelijk meer vakken in de binnenstad om de drukte wat te spreiden.
- De gehandicaptenparkeerplaatsen aan de noordkant worden verplaatst naar een ruime strook naast het kantoor van de gemeente in de Kreupelstraat en de omgeving van de Sint Jansstraat.
- Fietsparkeren vindt vooral plaats in de stalling onder het Groot Handelshuis. Wel komt er een aantal fietsparkeerplekken terug op straat voor kortparkeren.
- Voor bewoners en ondernemers zijn er verschillende locaties om kort wat boodschappen uit te laden. Dit zijn geen officiële laad- en losplekken.
Kattenhage
- Bij Kattenhage is vooral de aansluiting op de Maagdenbrug van belang.
- Op dit moment vindt er een evaluatie plaats van de proef met het tijdelijk uitschakelen van de stoplichten. Voor de aansluiting wordt rekening gehouden met een toekomstige situatie zonder verkeerslichten op de kruising.
- Langs de muur van de Prinsentuin komt een plantenvak.
Sint Walburgstraat
- In de Sint Walburgstraat en het aanliggende pleintje liggen volop kansen voor vergroening, klimaatadaptatie en het vergroten van de verblijfskwaliteit.
- Op het pleintje komen plantvakken en een grote boom. De randen van de plantvakken vormen een verwijzing naar de oorspronkelijke bebouwingsstructuur op het pleintje. Hiervoor worden de huidige granietkeien of de oude zwarte keitjes van de Grote Markt hergebruikt. In het middengedeelte komt halfverharding (een soort grind). Hier komen zitplekken en aanleidingen om te spelen. De kenmerkende gaslantaarn op het pleintje blijft staan.Ter hoogte van de huidige parkeerplaatsen komt en kunstwerk (zie verderop in de tekst). Verder wordt er ook nabij de Hofstraat een nieuwe boom en een plantvak toegevoegd.
- Om ruimte te maken voor het groen, de verkeersveiligheid te vergroten en het zoekverkeer te verminderen, worden de huidige (drie) parkeerplaatsen aan het pleintje opgeheven. De parkeerplaatsen voor de deelauto's (twee) en elektrisch laden (twee) komen terug aan de oostzijde van de Hofstraat. Hiervoor worden in deze straat vier reguliere parkeerplaatsen opgeheven en omgezet. De gehandicaptenparkeerplaats op kenteken krijgt een plek langs de rijbaan in de Sint Walburgstraat.
- De afvalcontainers worden samen naar een nieuwe locatie verplaatst langs de rijbaan.
Kreupelstraat
- De Kreupelstraat wordt een doorgaande straat met een aantal belangrijke functies.
- Naast het gemeentekantoor komt een ruime strook voor zes ruime gehandicaptenparkeerplaatsen.
- De hoek van het gemeentekantoor (met de Sint Walburgstraat) wordt mogelijk voorzien van gevelgroen.
Kunstwerk
We willen graag kunst toevoegen aan het pleintje in de Sint Walburgstraat. Hiervoor hebben we een kunstwerk op het oog, genaamd: Groep in cirkel (230 x 207 x 128 cm). Het kunstwerk bestaat uit een cirkelvormige stapeling van bronzen genderneutrale figuren. Het werk straalt een sfeer van samenwerking uit. De achterliggende boodschap: Samen sta je sterk. Het beeld geeft aanleiding om te vertragen en een kijkje te nemen op het pleintje. We zijn heel benieuwd wat u van het kunstwerk vindt. Graag horen we uw reactie via een mail naar binnenstad@groningen.nl.
Gehandicaptenparkeerplaatsen
Door de nieuwe inrichting van het Kwinkenplein, worden de acht tijdelijke gehandicaptenparkeerplaatsen definitief naar een nieuwe plek verplaatst. Zes van de acht parkeerplaatsen gaan naar een ruime strook naast het kantoor van de gemeente in de Kreupelstraat. In verband met de spreiding komt er een tweede locatie in de Sint Jansstraat. Mede op verzoek van een deel van de gebruikers, wordt onderzocht of er twee tot drie gehandicaptenparkeerplaatsen kunnen komen in de buurt van cultureel centrum VRIJDAG en het Forum. In totaal wordt daarmee minimaal het huidige aantal parkeerplaatsen (8) teruggebracht.
De verplaatsing gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de gebruikers van de gehandicaptenparkeerplaatsen en de Werkgroep Toegankelijk Groningen. Mocht u willen reageren op de voorgestelde verplaatsing, neem dan vooral contact op via binnenstad@groningen.nl.
Taxi's
Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar de nieuwe plekken voor taxistandplaatsen in de binnenstad. Hiervoor wordt onder andere naar het Kwinkenplein gekeken. Daarom wordt in het Voorlopig Ontwerp rekening gehouden met een taxistandplaats aan de zuidkant van het Kwinkenplein voor overdag en in de avond (tussen 06:00 en 23:00 uur). Deze plek is nog niet definitief.
Route Oude Ebbingestraat - Kwinkenplein - Maagdenbrug
Hoewel in de visie Bestemming Binnenstad (2016) er nog vanuit werd gegaan dat ook de Oude Ebbingestraat autovrij kon worden, blijkt uit verkeerskundige onderzoeken dat dit toch niet wenselijk is vanwege de beperkte bereikbaarheid van straten en parkeerplaatsen (voor bewoners). Dit geldt bijvoorbeeld voor de parkeerplaatsen van bewoners van Mercado of bewoners uit de Hofstraat en Jacobijnerstraat.
Wat ook meespeelt, is het belang van de nieuwe oost-west fietsverbinding door de binnenstad. Deze loopt na de herinrichting van de Grote Markt niet meer langs de noordzijde van het plein, maar via het Kwinkenplein en de Rodeweeshuisstraat. Vanwege het grote aantal fietsers, willen we de hoeveelheid autoverkeer in deze straten zoveel mogelijk beperken.
Daarnaast is de route van de Grote Markt richting de Bloemsingel/ UMCG-Noord via de Kreupelstraat, Sint Walburgstraat en Kattenhage de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor fietsers en voetgangers. Om de route aantrekkelijker en toegankelijker te kunnen maken, is het niet wenselijk om autoverkeer in twee richtingen door de straten te laten rijden.
Dat de Oude Ebbingestraat niet autovrij wordt, betekent niet dat er geen aantrekkelijk gebied van kan worden gemaakt voor fietsers en voetgangers. Bij het opnieuw inrichten wordt gekeken naar de fietser en voetganger als belangrijkste gebruikers, met de auto als gast. Omdat het aantal parkeerplaatsen (voor bezoekers) op straat wordt teruggebracht, zal er minder verkeer zijn dat een parkeerplek zoekt. Waarschijnlijk wordt het gebied over een tijdje alleen nog gebruikt door autoverkeer met een specifieke bestemming, bijvoorbeeld een bewonersstalling, de bevoorrading van ondernemingen of voor het gebruik van gehandicaptenparkeerplaatsen en taxistandplaatsen.
De afwijking van de binnenstadsvisie wordt nog ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd, als onderdeel van de vaststelling van het definitief ontwerp voor de herinrichting van het Kwinkenplein, Kreupelstraat, Sint Walburgstraat en Kattenhage.
Planning en besluitvorming
De komende maanden wordt er toegewerkt naar een Definitief Ontwerp voor de nieuwe inrichting. Waarschijnlijk zal de besluitvorming door het college van B&W en de gemeenteraad in het voorjaar van 2025 plaatsvinden. Hoewel er één ontwerp wordt gemaakt voor het hele gebied (Kwinkenplein, Kreupelstraat, Sint Walburgstraat en Kattenhage), bestaat de mogelijkheid dat de aanpak van delen van het gebied opnieuw bekeken wordt. Dit heeft te maken met het beschikbare geld en welke project het meest belangrijk is. Als het plan wordt goedgekeurd, zullen de werkzaamheden in de tweede helft van 2025 beginnen. Waarschijnlijk wordt dan ook begonnen met de plannen om de Oude Ebbingestraat opnieuw in te richten.
Kaart
Tijdlijn
-
2022 – Start planvorming: inloopbijeenkomst over dromen, wensen en zorgen voor de herinrichting
-
September 2022 – Verplaatsen gehandicaptenparkeerplaatsen van Rodeweeshuisstraat naar Kwinkenplein
-
Voorjaar 2023 – Bijeenkomst en gesprekken over variantenstudie
-
Eerste helft 2024 – Bijeenkomst en gesprekken over Voorlopig Ontwerp
-
Najaar 2024 – Update over het Voorlopig Ontwerp
-
Begin 2025 - Defintief Ontwerp
-
Voorjaar 2025 - Besluitvorming door college van B&W en gemeenteraad
-
2025 - Start werkzaamheden herinrichting
Documenten
- Informatiefolder herinrichting Kwinkenplein, Kreupelstraat, Sint Walburgstraat en Kattenhage (mei 2024)
- Brief verplaatsen gehandicaptenparkeerplaatsen naar Kwinkenplein 1
- Uitnodiging bewonersbijeenkomst omgeving Kwinkenplein
- Brief terugblik inloopbijeenkomst en verplaatsen gehandicaptenparkeerplaatsen naar Kwinkenplein
- Bewonersbrief Kwinkenplein